De zin van een heldere organisatie identiteit anno 2016

In het verleden heb ik jaren gewerkt als marketingcommunicatie adviseur bij een internationaal bedrijf waar ik “alles” had. Opleidingsmogelijkheden, veelzijdige (internationale) projecten, een goed salaris, een auto van de zaak, een 13de maand  en een jaarlijkse bonus. En eerlijk is eerlijk, in mijn beginperiode werd ik daar echt wel blij van! Toen de economische crisis zich aandiende, werden de touwtjes in het bedrijf harder aangetrokken. Er werd strakker gestuurd op de cijfers en de boekhouding bepaalde steeds meer de richting van de organisatie. Er heerste onvrede binnen het bedrijf en met alle goede bedoelingen van de wereld werd de missie en visie geherdefinieerd. Iedereen werd betrokken bij het meedenken en het management maakte er uiteindelijk een mooie tekst van die aan de muur kwam te hangen. Bedrijfskundig gezien klopte de missie en visie helemaal. Maar was het wel echt een gemeenschappelijke deler? Nadien werd het oorverdovend stil.

Waarom werk je hier eigenlijk?

Het tegenovergestelde gebeurde er bij mij. Ik vertelde er niet trots over op feestjes aan anderen. Sterker nog: ik voelde mij juist steeds minder onderdeel van het geheel en wist niet waarom ik er überhaupt nog onderdeel van wilde zijn. Was het nou echt alleen maar een financiële band? Er moest toch meer zijn? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op had, maar de organisatie ook niet. Mensen werden er aangenomen, net zoals bij zoveel organisaties, op basis van opleiding, ervaring en competenties. De beloning was van financiële aard. Een vraag als “waarom wil je hier werken en niet bij de concurrent” werd niet gesteld.

Simon Sinek en Wouter Hart

Tijdens mijn zoektocht 3 jaar geleden naar antwoorden kwam ik in aanraking met de boeken van Simon Sinek en zijn Golden Cirkel en Verdraaide organisaties van Wouter Hart. Langzaam vielen de puzzelstukjes op zijn plek. Zowel Simon Sinek als Wouter Hart inspireren met eigenlijk een hele simpele boodschap. Communiceer als organisatie vanuit je geloof en niet alleen vanuit wat je doet en hoe je dat doet. En maak daarna bedrijfsmatige keuzes die “de bedoeling” van je organisatie ondersteunen.

Individu versus organisatie

Het begint altijd bij jezelf als mens. Ga uitvogelen waar je in gelooft, waarom je eigenlijk doet wat je doet en wat jou intrinsiek motiveert. Waar wordt je nou echt gelukkig van? Pas dan heb je voor jezelf een antwoord waarom je ergens wel of niet zou kunnen werken. Een antwoord dat veel verder gaat dan een mooie titel, salaris, zekerheid etc.. Daar ligt dan ook een taak voor de organisatie. Ook zij dient helder te krijgen waar ze in gelooft en waarom ze doet wat ze doet. Maar ook wat nu eigenlijk ook al weer de bedoeling was. Waarom bestaat je organisatie? Als je hier een duidelijk antwoord op hebt, dan kun je dit vertellen aan anderen. Dat zorgt ervoor dat je uiteindelijk de juiste mensen in je organisatie hebt rondlopen. Energieke mensen die gedreven worden door een ideaal wat je met elkaar deelt. Je trekt aan wat je uitstraalt.

Behoeften versus de economische tijdperken 

Al deze nieuwe inzichten passen perfect in de betekeniseconomie van nu. We staan aan het begin van dit nieuwe economische tijdperk waarin gelukkig willen zijn een steeds belangrijkere factor wordt. Als welvarend land kunnen we ons dat ook veroorloven, want aan al onze belangrijkste behoeften wordt voldaan. Als je kijkt naar de behoeftenpiramide van Abraham Maslow dan zien we ook dat we in Nederland ons in de top bevinden. We zijn meer dan ooit toe aan zelfontplooiing en zelfverwezenlijking, hebben een legio aan keuze mogelijkheden (vandaar ook dat irritante dertigersdillema ;-)) en worden gemotiveerd door van betekenis te willen zijn. Daar zie je ook de link met de economische tijdperken.

Toekomstbestendig

Waarom is een heldere organisatie identiteit ook belangrijk voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf? Met name de generaties* Pragmatisch (geboren in 1971 tot 1985), Y(1986 tot 2000) en Z (2001 tot nu) zullen keuzes maken op basis van zelfverwezenlijking en zelfontplooiing. Als organisatie is het daarom belangrijker dan ooit dat je de organisatie identiteit helder kunt uitdragen. Dan geef je de huidige- en toekomstige arbeidsmarkt ook echt een goede reden waarom ze voor jouw organisatie moeten kiezen. Een reden die verder gaat dan een lege marketingboodschap, een goede salaris, goede arbeidsvoorwaarden en leuke collega’s.

*https://www.ing.nl/media/EBZ_ING-MKB-2025-Naar-een-sterker-mkb_tcm162-78678.pdf op pagina 16

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.