Aan de slag met de LEGO SERIOUS PLAY methode

Een wijze, Griekse filosoof (Plato) zei ooit:“You can learn more about a person in an hour of play, than in a year of conversation.” En dat is nu exact de kracht van de LEGO SERIOUS PLAY (LSP) methode.

Het fundament

LSP is ontwikkeld in 1999 door de professoren Johan Roos en Bart Victor van de IMD Business school in Lausanne (Zwitserland) in samenwerking met Kjeld Kirk Kristiansen (chairman of the board & kleinzoon van de oprichter van LEGO) uit Denemarken. Robert Rasmussen (voormalig director Productdevelopment Educational Market at LEGO) voegde zich later bij de club en met zijn vieren ontwikkelden ze LSP tot wat het nu is: een tool dat nieuwe inzichten ontsluit en dat helpt bij het vertellen van je verhaal. De gezamenlijke drijfveer is dat ze geloven dat mensen de sleutel zijn tot het succes van een organisatie.

Wat is LEGO SERIOUS PLAY?

Een krachtige en intensieve methode dat inzicht & fun combineert. Bij het gebruik van de LEGO SERIOUS PLAY methode wordt uitgegaan van het principe: ‘Hands on, minds on’ oftewel, vertrouw op je handen, start met bouwen, maak gebruik van je verbeeldingskracht en ga uit je hoofd. Je gaat dus letterlijk spelen met LEGO om interne en externe vraagstukken op te lossen.

Hoe werkt het?

LSP is gebaseerd op de FLOW theorie. Wanneer mensen met iets bezig waarin een goede balans zit tussen competenties en uitdaging, dan leren ze optimaal. Ze zitten als het ware in een “flow” en zijn voor 100% engaged. Dat gebeurd bij het werken met de LSP methode, doordat alle deelnemers gaan bouwen op hun eigen manier. Ook komt iedereen aan het woord n.a.v. zijn/haar bouwwerk. Hierdoor wordt voorkomen dat altijd dezelfde mensen aan het woord zijn of dat mensen “uitchecken” in de discussie. Er wordt nieuwe, waardevolle kennis ontsloten, het “gewoontedenken” wordt doorbroken en er ontstaat 100% engagement.

Wanneer kun je het gebruiken?

Als je meer INZICHT wilt hebben in JEZELF, het TEAM, de ORGANISATIE, de OMGEVING en de TOEKOMST om goede keuzes te maken en gefundeerde/gedragen beslissingen te nemen. In te zetten bij bijvoorbeeld de onderstaande vraagstukken:

  • Teambuilding.
  • Het helder krijgen van de eigen identiteit (why-how en what), dat van teamleden, van de hele organisatie en/of het project.
  • Het maken van concrete afspraken voor jezelf en voor het team.
  • Het toetsen van toekomst scenario’s.
  • Innovatie vraagstukken.
  • Het invullen van het Business Model Canvas voor het bepalen van de strategie.
  • Inzicht in de behoefte van je (huidige of toekomstige) klanten.
  • Ingredienten verzamelen voor contentmarketing.

LSP versus traditionele aanpakken

Wat maakt LSP nu zo effectief? Ten eerste zorgt de methode voor het “leaning-in” principe. Iedereen is voor 100% betrokken bij wat je aan het doen bent. Geen afleiding of mensen die iets anders aan het doen zijn of dominante teamleden die anderen overschaduwen. Iedereen doet gelijkwaardig mee. Ten tweede zorgt LEGO SERIOUS PLAY dat mensen leren van zichzelf en van elkaar. Je krijgt nieuwe inzichten in jezelf, je collega’s en de organisatie, maar ook van de omgeving en het hele systeem waar je onderdeel van bent. Ten derde zorgt de methode dat je beter voorbereid bent op toekomstige scenario’s. Je ziet wat de effecten zijn van gebeurtenissen in het systeem. Ten vierde maakt de methode gebruik van de verbeeldingskracht van mensen. Het uit je hoofd gaan, zorgt voor nieuwe inzichten die “alleen pratende” nooit boven tafel waren gekomen. En als laatste, en niet geheel onbelangrijk, de methode levert altijd een concreet resultaat op, omdat wordt gewerkt vanuit een vooraf vastgesteld doel.

Wil je meer weten? Stuur me een berichtje en aan de hand van een korte, vrijblijvende introductie workshop, gaan we al bouwend aan de slag 🙂 !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.