Contentmarketing

Wat is contentmarketing?

Dat zijn verhalen die aansluiten bij de echte behoefte van je doelgroep. En dat zijn meestal niet de verhalen over je producten en/of diensten. Maar juist onderwerpen die ‘iets’ teweegbrengen. Door de diepte in te gaan en mensen te inspireren of te laten lachen. Door deze verhalen te delen ontstaat er engagement met je doelgroep. En kun je gaan bouwen aan een (online) community, thoughtleadership, naamsbekendheid en/of directe leads.

Contentmarketing gaat dus veel verder dan alleen het promoten van je eigen producten en diensten. Maar hoe werkt dat dan? Zoek uit welke informatiebehoefte je doelgroep heeft. Waar liggen ze wakker van? Leef je in in je doelgroep en praat met ze voordat je gaat beginnen. Bouw om die behoefte een contentmarketing strategie. En vertel alleen echt hele goede verhalen (less is more). Dan zorg je voor engagement op de lange termijn.

Contentmarketing strategie

Wie ben je, wat wil je met je bedrijf bereiken, wie zijn je doelgroepen, wat wil je per doelgroep bereiken en wat is de behoefte van je doelgroep? Allemaal vragen die noodzakelijk zijn om een goede contentmarketing strategie te bedenken. De identiteit (why) van een organisatie en de behoefte van de doelgroep spelen hierin altijd een hele belangrijke rol. Het is de basis vanuit waar het uiteindelijke concept wordt uitgerold.

Contentmarketing kalender

Na het bepalen van de strategie wordt er een contentmarketing kalender gemaakt. Conversieoptimalisatie, social media en contentcreatie zijn hier een onderdeel van. Volgens een afgebakende planning wordt er systematisch en goed doordachte content geplaatst om je online doelstellingen bereiken.

Contentmarketing creatie

Bij de uitvoering van contentmarketing ondersteunt flooreer! in het schrijven van artikelen, het maken van goede foto’s en het online delen van de content. Voor andere contentvormen zoals bijvoorbeeld video, infographics en geluidsopnames werkt flooreer! samen met andere Smeltkroesers!

Wil je meer weten hoe je contentmarketing kunt inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact op. flooreer! werkt vanuit de Smeltkroes (de oude Honigfabriek) in Nijmegen.
  • Committeer je aan één “epic concept”. Neem daarbij (naast de “why” van de organisatie) de specifieke klantengroep in gedachten en zoom in op hun informatiebehoefte.
  • Contentmarketing gaat veel verder dan alleen het promoten van je eigen producten en diensten. Zoek uit welke informatiebehoefte je doelgroep heeft. Waar liggen ze wakker van? Bouw daar een contentmarketingconcept om heen. Dan zorg je voor engagement op de lange termijn.
  • Een echt goed verhaal vertellen aan de juiste persoon op het juiste tijdstip steekt altijd boven het maaiveld uit. Nieuwe social mediakanalen komen en gaan, maar goede verhalen blijven altijd bij.
  • Zorg ervoor dat je content tijdloos (duurzaam) is. Het internet is één grote, digitale bibliotheek waar iedereen altijd bij kan. Content is ook na jaren nog steeds terug te vinden.
  • Het verschil tussen content en contentmarketing is dat contentmarketing altijd iets oplevert voor je organisatie wat je van te voren hebt bedacht. Denk aan leadgeneratie, klantenbehoud, bezoeken op je website etc..
  • Laat minimaal twee andere mensen je content goed nakijken en vraag om feedback.
  • Houdt niet stug vast aan je contentmarketing kalender. Als je merkt dat bepaalde content het beter doet dan verwacht, bouw dan ook ruimte in om daarop te kunnen anticiperen.