Wat is de synergie tussen contentmarketing en organisatie-identiteit?

Contentmarketing? Precies zo’n term waar je de laatste jaren mee dood wordt gegooid. Maar wat is het nu eigenlijk precies en hoe kan het in je voordeel werken? En dan echt? Joe Pulizzi (de godfather van contentmarketing uit de VS en oprichter van CMI het Content Marketing Institute) zegt het volgende: “Contentmarketing is owning media as opposed to renting it. It’s a long term marketing process to attract and retain customers by constintently creating and curating content, based on an epic concept, in order to change or enchance behavior.”

What’s in it for them?

En daar ligt een raakvlak met je organisatie identiteit. Deze dient als basis en vanuit dat startpunt, maak je keuzes en bepaal je het contentmarketingconcept. Je kijkt daarbij naar de specifieke stakeholders die je met content aan je wilt binden en zorgt dat je weet waar zij behoefte aan hebben. Waarom zouden zij nu juist jouw artikel, blog, whitepaper of persbericht moeten lezen? What’s in it for them? Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Er zijn zoveel organisaties die publiceren om vooral zichzelf te promoten. Bij echt goede contentmarketing speel je in op een behoefte. De organisatie-identiteit gecombineerd met de interesse van je doelgroep zijn de basis ingredienten voor het concept van je contentmarketingplan.

 Leer van Adobe

CMO van Adobe is een heel mooi voorbeeld van goede contentmarketing. Dit is het contentplatform van Adobe met als specifieke doelgroep Senior marketing executives. Beslissers op marketing niveau willen ook graag op de hoogte blijven van de nieuwste digitale ontwikkelingen. Dat helpt in het maken van keuzes wat het beste is voor hun organisatie en om bij te blijven. Op het platform is alles te vinden wat met digital marketing (epic concept) te maken heeft. Alle trends en nieuwe ontwikkelingen komen voorbij. Ook die van concurrenten. De informatiebehoefte van de doelgroep wordt vervuld en het platform gaat veel verder dan promotie van Adobe producten. Dit zorgt voor engagement met de doelgroep. Het platform past perfect in de missie van Adobe: “Move the web forward and give web designers and developers the best tools and services in the world.” Ook op de lange termijn dus een hele slimme keuze voor het contentmarketingconcept.

Houdbaarheid

Wat veel bedrijven zich nog onvoldoende realiseren is dat het internet 1 grote, digitale bibliotheek is waar iedereen altijd bij kan en waar content ook na jaren nog terug te vinden is. Er zijn veel organisaties die bijvoorbeeld bloggen en hun medewerkers aansporen om hun kennis te delen. De valkuil is dat dit gebeurd zonder het contentmarketingconcept. Losse stukjes content die ook na jaren nog terug te vinden zijn. Oude artikels kunnen weer opnieuw worden opgepikt, gedeeld en voor je er erg in hebt, ben je weer onder de aandacht. Wel handig als het ook dan nog past bij je organisatie identiteit, want dat is nou juist net 1 van de dingen die stabiliteit geeft in de dynamiek van de (digitale) wereld.

Tips

  • Committeer je aan één contentmarketingconcept dat past bij je organisatie-identiteit en de behoefte van je specifieke doelgroep die je aan je wilt binden: what’s in it for them en waar liggen zij ’s nachts wakker van?
  • Een echt goed verhaal vertellen aan de juiste persoon op het juiste tijdstip steekt altijd boven het maaiveld uit. Nieuwe social mediakanalen komen en gaan, maar goede verhalen blijven altijd bij. Zorg ervoor dat je contentmarketing dus tijdloos (duurzaam) is.
  • Neem 6 maanden als pilot voor je contentstrategie.
  • Bepaal heel duidelijk je doelstelling hierbij.
  • Je content heeft minimaal 2 extra paar ogen nodig voordat het gepubliceerd wordt.
  • Indien mogelijk, laat een communicatiedeskundige/ journalist/ schrijver je content creëren.
  • Goede online content is deelbaar.
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Wil je meer weten hoe je contentmarketing op de lange termijn kunt inzetten voor jouw organisatie? Stuur me een berichtje! Ik kom graag bij je langs en je bent natuurlijk van harte welkom in Unit 49 op de Smeltkroes in Nijmegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *